به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، کوکب موسوی اظهار کرد: براساس ماده 25 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 76 آییننامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان، وزارت کشور مأمور حسن اجرای قانون مذکور بوده و بدین منظور باید افرادی متعهد، کارآموزده و بیطرف را بهعنوان بازرس انتخاب کند تا با انجام بازرسی بهموقع و مطلوب، مجریان برگزاری انتخابات را بر مدار قانون کنترل کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی در خصوص روال صدور حکم بازرسین تشریح کرد: هیأت بازرسی انتخابات شهرستان، بازرس را معرفی و دبیر هیأت بازرسی استان حکم وی را صادر میکند، همچنین احکام اعضای هیأت بازرسی شهرستان نیز توسط رئیس هیات بازرسی استان صادر میشود.
وی در خصوص تعداد بازرسین در سطح استان گفت: در خراسان رضوی تقریباً بهازای هر شعبه 1 بازرس وجود دارد.
موسوی با بیان اینکه بازرسین به 2 گروه متمرکز و غیرمتمرکز تقسیمبندی میشوند، ادامه داد: 2 هزار و 122 بازرس متمرکز و یک هزار و 847 بازرس غیرمتمرکز پیشبینی شده که از این تعداد، اطلاعات حدود 80 درصد بازرسان در سامانه جامع انتخابات ثبت شدهاند، در این راستا تعداد 48 بازرس ویژه برای شهرستانها نیز منصوب شدهاند.
رئیس هیأت بازرسی انتخابات خراسان رضوی در خصوص مهمترین وظایف بازرسین بیان کرد: کنترل حسن اجرای قانون انتخابات در شعبه تحت مسئولیت، اطمینان از حضور کلیه عوامل اجرایی، نظارتی و حفاظتی شعبه، توجه و مراقبت از محیط داخل و خارج شعبه بهمنظور جلوگیری از وقوع تخلفات احتمالی، اطلاعرسانی به نماینده فرمانداری و پیگیری برای رفع آن در صورت مشاهده تخلف، ایجاد تعامل بین عوامل شعبه و جلوگیری از هر تنش احتمالی، بررسی موردی تعرفهای اخذ رأی از نظر ثبت مشخصات رأیدهندگان و درج شماره ارائه شده توسط سامانه در محل مخصوص آن، نظارت دقیق و مستمر بر روند شمارش آراء و تنظیم صورتجلسه شعبه، امضای صورتجلسه شعبه، نظارت بر روند ورود اطلاعات صورتجلسه در سامانه انتخابات و ارائه فرم تکمیل شده «گزارش بازرس شعبه» پس از پایان فرآیند انتخابات از مهمترین وظایف بازرسین بهشمار میرود.
وی در خصوص ملاحظاتی که بازرسین باید مدنظر داشته باشند، افزود: مطابق ماده 55 قانون، حضور نمایندگان هر یک از نامزدها تا پایان اخذ رأی و شمارش آراء و تنظیم صورتجلسه بلامانع است، بنابراین ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی ممنوع بوده و جرم محسوب میشود، همچنین محل استقرار نمایندگان نامزدها بایستی بهنحوی باشد که از طرفی در جریان روند اجرایی بوده و از طرف دیگر امکان تبلیغات در شعبه را نداشته باشند.
موسوی در این راستا با عنوان اینکه نماینده نامزدها حق دخالت در امور شعب را ندارند، افزود: نماینده نامزد حق نوشتن رأی برای دیگران را ندارد، محافظین شعبه هم حق دخالت در امور اجرایی و نظارتی و حق نوشتن رأی برای رأیدهندگان را ندارند.
انتهای پیام/ 70051